BLOG

Concurrentiestrategie anno 2021

Hannah Van Hoorick

Hannah Van Hoorick

January 8, 2021
Concurrentiestrategie anno 2021

Concurrentiestrategie anno 2021

De wereldbevolking als buur

Dat er genoeg aanbod is vandaag de dag is intussen wel duidelijk. Er is een ware ratrace aan de gang waarbij bedrijven niet alleen moeten concurreren met hun directe buren. Ze moeten zich spiegelen met de hele wereld. De hele wereldbevolking is als het ware onze buur geworden. We concurreren op veel grotere schaal en voelen ons gedwongen om steeds harder, beter, sneller en sterker te doen en bovendien àltijd voor iedereen beschikbaar te zijn. Maar moet dat wel echt?


De meesten van ons zijn er intussen wel achter dat dit geen haalbare kaart (meer) is. Toch is het heel moeilijk om hier écht iets aan te veranderen. Ons brein is namelijk zo geprogrammeerd dat wanneer we ons angstig of machteloos voelen, ons zenuwstelsel automatisch het 'fight or flight' mechanisme activeert. In onze huidige hyperactieve en lawaaierige wereld is het dan ook niet verwonderlijk dat dit mechanisme nog steeds keihard zegeviert. We spreken hier ook wel van de 'cognitive bias', dit zijn de menselijke verwerkingsprocessen die geëvolueerd zijn om snelle beslissingen te nemen, ook al zijn dat niet altijd de juiste beslissingen. 

Met andere woorden, chill. Tel tot tien en stop met denken dat je met de hele wereld moet concurreren.

"De essentie van strategie is kiezen wat niet te doen en consistent te zijn."

Consumenten zijn uiterst onbetrouwbaar

Klantgerichtheid als strategie gebruiken maakt je onzichtbaar. Say what? Een consument is uiterst onbetrouwbaar en inconsistent. Je volledig buigen naar de noden van die consument, ten allen tijde, is dan ook compleet onhaalbaar. We zijn als consument zeer veranderlijk. We doen bijna nooit wat we ons op voorhand hadden voorgenomen. Op de dag dat we een promotie krijgen op het werk maken we andere keuzes dan de dag waarop we amper hebben geslapen. Ons consumentengedrag kan dus van het ene op het andere moment verschillen, veel verschillen.


Een voorbeeld. Denk eens na over de aankoop van speelgoed. Voor je eigen kinderen geef je mogelijks de voorkeur aan houten speelgoed dat er esthetisch goed uit ziet en past binnen je interieur. Wanneer je kinderen worden uitgenodigd op een verjaardagsfeestje, is de kans echter groot dat je dan een cadeau aankoopt dat aan totaal andere criteria voldoet. Je wilt scoren als ouder en kiest misschien voor iets dat je bij jou thuis liever niet in de woonkamer zou zien liggen.


Dus, als je dié consument centraal stelt in je bedrijf, betekent dit dat je je in allerlei bochten moet gaan wringen om aan die steeds veranderende behoeften te voldoen. Een merkstrategie op poten zetten door te kijken naar wat de consument wil kan niet tot succes leiden. Want die consument wil voortdurend tegenstrijdige en tegengestelde dingen.


De essentie van strategie is kiezen wat niet te doen. Het gaat om keuzes maken en daar vervolgens heel consistent in zijn. Tracht niet om voortdurend alles te willen zijn voor iedereen. Je bent hooguit iéts op een bepaald moment voor een aantal mensen. En net daar zit de magie. Dat moet je leren begrijpen en doorgronden.

"Tracht niet om voortdurend àlles te willen zijn voor iedereen. Je bent hooguit iets op een bepaald moment voor een aantal mensen."

De Community Brand methode

Dus als jij je nu eens volledig op je authentieke zelf gaat focussen en glashelder communiceert over wat je de consument kan bieden, komen de klanten vanzelf wel. Op het moment dat jij als bedrijf of merk voldoet aan wat hij/zij op dat moment wil, vergroot je de kans de filters van die consument te overleven.

Het almaar groeiende belang van het ecologie illustreert het goed. Mensen zullen over het algemeen aangeven dat ze het milieu belangrijk vinden en daar rekening mee trachten te houden in hun gedrag en aankopen. Toch kan dit op tal van manieren ingevuld worden en zeg je daarmee eigenlijk nog niets.


Wil je hier meer over te weten komen? Dan raad ik je aan het boek 'You do you' van Stephanie Duval en Nele Pieters eens vast te nemen (Uitgeverij Pelckmans Pro). Zij leggen haarfijn uit hoe je een concurrentiestrategie uitbouwt anno 2021 volgens de community brand methodeTM.


Heel kort door de bocht houdt het in dat je consumenten gaat indelen in communities en niet op basis van generaties (babyboomers, millennials, etc.). Iets wat nog te veel bedrijven doen. Men gaat het onrealistische verlangen iedereen te willen aanspreken loslaten. In plaats daarvan gaat men een identiteit creëren met een duidelijke focus. Het is zo dat merken onweerstaanbaar worden voor diegenen die er echt toe doen.

Een oprechte merkidentiteit

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is 'branding' veel  meer dan een laagje saus dat ergens overheen wordt gegoten. Bedrijven die marketing en branding niet als een aparte afdeling beschouwen binnen hun bedrijf maar als essentieel onderdeel ervan hebben het goed begrepen.

Klinkt dit alles als muziek in de oren en wil je aan de slag met je eigen merk of bedrijf? Ben je klaar om uit de ratrace stappen en resoluut voor je authentieke zelf te kiezen? Dan is het tijd dat wij samen eens koffie gaan drinken. Ik kan je helpen je bedrijf, merk of organisatie oprechter te positioneren.