BLOG

Het kiezen van de juiste kleuren voor je merk of onderneming en hoe dat het succes ervan kan beïnvloeden

Hannah Van Hoorick

Hannah Van Hoorick

April 10, 2024
Het kiezen van de juiste kleuren voor je merk of onderneming en hoe dat het succes ervan kan beïnvloeden

Het kiezen van de juiste kleuren voor je merk gaat veel verder dan wat in de mode is of toevallig jouw lievelingskleur is. Laat ons daar al mee beginnen. Kleuren wekken bewust en onbewust heel wat gevoelens op bij mensen, en deze emotionele reacties kunnen krachtig bijdragen aan de manier waarop consumenten jouw merk of bedrijf ervaren en erop reageren. In dit artikel verkennen we hoe kleurenpsychologie kan worden toegepast in grafisch ontwerp om het succes van je merk te maximaliseren.

Begrip van kleurenpsychologie

Kleurenpsychologie is de studie van hoe kleuren ons gevoel en gedrag beïnvloeden. Verschillende kleuren roepen verschillende reacties op, en deze kunnen variëren afhankelijk van culturele contexten en persoonlijke ervaringen. Echter, er zijn algemene emoties en eigenschappen die wereldwijd aan bepaalde kleuren worden toegeschreven. Volgende voorbeelden zijn indicatief en helemaal niet compleet, maar we doen een poging:

  • Rood: Energie, passie, gevaar, kracht.
  • Blauw: Betrouwbaarheid, kalmte, professionaliteit, zakelijkheid
  • Geel: Optimisme, jeugdigheid, vrolijkheid, energie
  • Groen: Natuur, groei, gezondheid, nieuw jong leven
  • Oranje: Creativiteit, avontuur, enthousiasme, vastberadenheid, Nederland, Halloween
  • Paars: Luxe, spiritualiteit, koninklijkheid, intuïtie
  • Zwart: Elegantie, mysterie, kracht
  • Wit: Vrede, Zuiverheid, elegantie
  • Roze: Vrouwelijkheid, zorgzaamheid, medeleven

Toepassen van kleurenpsychologie in je merk

Wanneer je kleuren kiest voor je Branding, is het belangrijk om na te denken over het soort reactie dat je graag wilt uitlokken, welke associaties je wilt oproepen. Wil je dat mensen je zien als energiek en opwindend? Dan is rood een goede keuze. Wil je betrouwbaarheid en rust uitstralen? Ga dan voor blauw. Door kleuren te kiezen die overeenkomen met de waarden en persoonlijkheid van je merk, kun je een sterkere emotionele band met je publiek opbouwen.

Het belang van consistentie

Een consistent gebruik van je merkkleuren versterkt de herkenbaarheid en vergemakkelijkt de associatie tussen je kleuren en wat je merk vertegenwoordigt. Zorg ervoor dat de door jou gekozen kleuren consistent worden toegepast over alle platformen en materialen heen, van je logo en website tot je verpakkingen en marketingmateriaal.

Een huisstijlgids (of Brandbook) is daarbij een heel handige tool. Die bevat al je huisstijlkleuren in CMYK, RGB, Pantone én hexadecimale kleuren. CMYK en Pantone heb je nodig voor print. RGB en Hexadecimaal komen dan weer goed van pas op je scherm. Dat Brandbook bevat naast je huisstijlkleuren ook nog een hoop andere informatie. Duh.

Testen en feedback

Net als bij elk ander aspect van Branding, is het zinvol om je kleurkeuzes te testen bij je doelgroep. Wat op papier werkt, werkt misschien niet in de praktijk. Verzamel feedback, observeer hoe mensen reageren op verschillende kleurencombinaties en wees bereid om aanpassingen te maken. Het is ook erg belangrijk om na te denken over dat testpubliek. Vraag feedback aan stakeholders die er toe doen. Denk aan (potentiële) klanten, partners en medewerkers. De mening van je buurvrouw of beste vriend is hier wellicht niet aan de orde. Voor bijna alle andere zaken mag je hun mening nog steeds vragen, beloofd.

Kleuren en culturele verschillen

Hou ook rekening met culturele verschillen in kleurperceptie. Kleuren die in de ene cultuur positief worden gezien, kunnen in een andere context negatieve associaties oproepen. Een wereldwijde merkstrategie kan vereisen dat je jouw kleurkeuzes aanpast om cultureel sensitief en relevant te blijven. Dit is enkel van belang als je internationaal actief bent.

Zo heeft rood bij ons in het Westen een passionele en vurige connotatie. We associëren het met liefde, passie, gevaar of een waarschuwing. In China staat rood voor geluk, succes en wordt het vaak gebruikt bij vieringen en huwelijksfeesten. In Zuid-Afrika kan deze kleur dan weer in verband gebracht worden met rouw.

Voor wit kennen we ook grote tegengestelden. Zo is wit voor ons in het Westen een zuivere kleur die gepaard gaat met onschuld en vrede. Laat die Engeltjes en trouwjurken maar komen. In veel Aziatische landen wordt het echter geassocieerd met rouw en dood. Oppassen dus.

Conclusie

Het slimme gebruik van kleurenpsychologie in je Branding kan je helpen jezelf te onderscheiden, een sterke emotionele connectie met je publiek op te bouwen en uiteindelijk bij te dragen aan het succes van je onderneming.

Door zorgvuldig de kleuren te kiezen die de essentie en waarden van je merk weerspiegelen, creëer je een krachtige visuele identiteit die spreekt tot het hart van je doelgroep.