BLOG

Marketing is like asking someone on a date

Hannah Van Hoorick

Hannah Van Hoorick

February 14, 2023
Marketing is like asking someone on a date

"Marketing is the equivalent of asking someone out on a date. Branding is the reason they say yes."

Waarom een doordachte merkstrategie je zo aantrekkelijk maakt

We zijn geneigd te denken dat branding een onderdeel van marketing is, een soort laagje zeg maar. Toch liggen de kaarten in realiteit een beetje anders. Marketing en branding zijn twee compleet op zichzelf staande entiteiten, die elk evenveel recht van bestaan hebben en dus allesbehalve een laagje van elkaar zijn.

In een wereld vol marketing 'buzzwords', is het fijn om af en toe nog eens herinnerd te worden aan het bos en de bomen. En geen leukere dag om dat te doen dan op Valentijn!

Branding

Branding is hoe je merk als geheel aan de buitenwereld gepresenteerd wordt. Met alles erop en eraan. De mensen, diensten en producten, de waarden, overtuigingen, enzovoort. Branding is hoe je als merk of bedrijf door een individu gepercipieerd wordt. De sterkte van je merkstrategie zou dus absoluut gemeten kunnen worden aan de hand van hoe medewerkers en klanten over je praten. Willen ze met je geassocieerd worden of niet? Herinner je de quote van Jeff Bezos "Branding is what people say about you when you are not in the room." Dat mag je echt letterlijke nemen.

Marketing

Marketing is hoe je mensen ertoe brengt je producten en/of diensten aan te kopen. Vaak via verschillende kanalen en strategieën. Toch kunnen al deze doordachte pogingen tot een grote flop leiden als je merkstrategie en branding niet op punt staan.


Het belangrijke verschil is dat marketing een voortdurende beweging is van testen en bijsturen, terwijl een sterke branding iets is wat meer overeind blijft staan. Minder onderhevig is aan verandering. Denk aan Google Ads. Je advertentie loopt een tijdje, maar zal na op een gegeven moment niet meer zichtbaar zijn. Een sterk merk kan dat hebben, want dat is blijven plakken. Een sterke branding is een investering die tientallen jaren meegaat, een investering van vitaal belang.


Het is een emotioneel ding

De reden waarom iemand het ene product boven het andere verkiest, heeft veel te maken met de manier waarop die persoon zich bij dat ene merk voelt. Of die persoon zich ermee associeert of niet. Op een emotioneel niveau contact maken met je productpubliek is de sleutel om niet alleen een eenmalige verkoop te realiseren, maar hen ook betrokken te houden bij je product.


Branding zorgt er niet alleen voor dat je product er mooi uitziet, maar het pakt je productpubliek op een manier die met hen verbonden is. Dus ja, marketing is zoals vragen aan iemand die je leuk vindt of die met jou op date wil. Branding zal de uiteindelijke reden zijn waarom ze al dan niet ja zeggen.

Happy Valentine!